31. nog meer gletjers

13 januari 2015 - Kingston, Nieuw-Zeeland

13-1-2014 Na ons hachelijke avontuur van gisterenavond lekker uitgeslapen. Ontbeten en daarna op pad naar naar lake matheson voor een wandeling en een cappu. Helaas nog te veel bewolkingen wind om een mooi plaatje van de spiegeling van de bergen te kunnen schieten, maar wel een heerlijke koffie met een broodje. Het streven is om vandaag in Haast te komen. Maar het is mooi droog weer en bij de fox Glacier aangekomen, besloten we ook deze wandeling toe te voegen aan onze bucketlist. Een ruw oneffen pad maar goed afgezet. En aan het eind van een zeer steil omhoog gaand pad het beloning.  De gletsjer is kortgeleden deels afgebroken en de brokstukken geven een helder blauwe ijsmassa in beeld, anders dan gisteren de grauwe Frans Josef.
Voldaan terug bij de camper en de reis verder aangevangen. Doordat we niet zo vroeg vertrokken zijn vanmorgen hebben we bij een mooi strand onderweg gekookt en gegeten en daarna doorgereden naar Haast. Heerlijk dat er even geen sandflies waren door de wind.

14-1-2014 Vroeg wakker en maar op pad gegaan omdat er in Haast niet zoveel te zien is, wel een lekker bacon and eggs gescoord om de dag goed te beginnen. De Haastpas is een ongelofelijk mooie route, wel "a long and winding road" maar vele mooie punten om een korte wandeling te maken en dat hebben we ook gedaan. Falls te mooi om waar te zijn en water zo blauw zie je het zelden.
Bij de overgang van Lake Wanaka naar Lake Hewea waren we rond 14.00 uur en dus de hut aan de kant en lekker lunchen met mooi uitzicht. Verder gereden en van Wanaka naar Queenstown  de senic route genomen langs alle winterskigebieden. Een mooie weg, met aan het begin een bord: deze weg niet met een aanhanger of "Heavy vehicals not allowed". Aangezien zijn niet in één van deze categoriën passen durfde we het aan. De eerste 50 Km begon ik me af te vragen waarom ze de waarschuwing hadden gegeven. De weg volgt een rivierbedding en is niet bijzonder steil. Maar als we de laatste 10 km voor Queenstown bereiken wordt het duidelijk. Een Zwitserse bergpas kan er goed mee wedijveren. Pffffffff, maar gelukkig na 30 haarspeldbochten weer veilig beneden.
In Queenstown was het wezenloos druk en we zijn daarom doorgereden naar een heerlijke parking langs het meer richting Kingston en hebben daar in de zon gegeten en geslapen.