41. Het is echt dol fijn

25 januari 2015 - Motukarara, Nieuw-Zeeland

25-1-2015 een beetje vroege wekker vanmorgen, want we willen graag naar de kerk. Om 9.00 uur is er een dienst in de anglicaanse kerk. Als we daar om tien voor 9 aankomen zijn we de eerste. Na een praatje en een kerkboek gaan we zitten. De voorganger is nog even met de organist aan het repeteren. Het is een heel klein kerkje, wat al meer dan 100 jaar bestaat. Als de voorganger achter het orgel vandaan komt en ons ziet, komt hij ons gelijk welkom heten en ook even een praatje maken. Langzaam druppelen de parochianen binnen (wel 20 !!) en kan de dienst beginnen. Altijd bijzonder om in het buitenland een dienst bij te wonen. Na de dienst worden we uitgenodigd om een kopje thee mee te drinken in de zaal. En als we om 10.15 de kerk verlaten is het heerlijk om langs de boulevard te fietsen en dan natuurlijk nog een lekkere koffie te scoren. Omdat het eten gisteren wel erg lekker was besluiten we de lunch opnieuw in hetzelfde restaurantje te doen, en het is weer smullen. En dan snel naar de camper, omkleden en op naar de pier voor..................  zwemmen met dolfijnen!!!!!!!!!! In de baai hier zwemmen de Hector dolfijnen en we gaan proberen ze te vinden en dan het water in.
Bij de werf krijg ik een wetsuit (5 mm dik neopreen) wan het schijnt in het water behoorlijk koud te zijn. Met de 25 graden hier kan je dat bijna niet voorstellen. Dan op de boot. We zijn met 6 mensen die gaan zwemmen en Wim is mee als kijker. Nog een laatste droge foto (voor mij dan hopelijk) en we gaan er op uit.
Ons geduld wordt wel even op de proef gesteld, want we zien regelmatig dolfijnen zwemmen, maar die lijken niet in ons geïnteresseerd. Maar na een halfuurtje gaan we dan het water in bij een groepje van 3 dolfijnen. Als je met je snorkel wat geluid maakt onder water komen ze soms nieuwsgierig op je afzwemmen. Maar ook deze groep blijft kort hangen en zwemt weer verder. Even terug in de boot en op zoek naar een andere groep. En dan hebben we geluk. Een groep van zo'n 6 dolfijnen blijft hangen rond de boot en we gaan opnieuw het water in. Het is bijzonder om deze wendbare dieren zo dichtbij om je heen te hebben. Gelukkig maakt Wim foto's en kan ik gewoon lekker ronddobberen. Weer een bijzondere ervaring erbij. Na een uur in het water te hebben gelegen wordt het wel koud en gaan we terug naar de haven. De boot scheert over het water en lijkt wel een speedboot, vrooommm.
Terug op de pier is het even werk om uit het pakt te komen, maar daarna een heerlijke warme douche. Langs de boulevard nog even zitten met een kopje soep en nagenieten. Dan naar de camper om weer een stukje te gaan rijden. Morgen willen we in Christchurch gaan rondkijken daarom proberen we vanavond een campground daar in de buurt te vinden. En dat lukt bij Motukarara, naast een renbaan. Het waait er verschrikkelijk en er staat nog 1 auto met een tentje en verder niemand. Onze buren proberen op een gasbrandertje de pasta te koken, maar met deze wind is dat moeizaam. Hun pannetje maar even bij ons binnen laten koken. Ze blijken uit israel te komen en al 7 weken rond te toeren. Komende week proberen ze de auto te verkopen en gaan ze door naar australië. Leuk om zo verhalen uit te wisselen.
Wim daarna aan de kokkerel en ik een klein dutje(al dat zwemmen maakt rozig) en met een kopje thee nog een rondje klaverjassen. Dan lekker maffen.

1. Fred:
    27 januari 2015
    Wie wil er nou niet in Christchurch naar de church?
  2. Jan blokland:
    29 januari 2015
    Ja zwemmen in een wetsuit daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, mooie ervaring om zo dicht bij en met dolfijnen te zwemmen. Een dag met weer een gouden randje.