42. Christchurch

26 januari 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

26-1-2015 opnieuw een mooie zonnige dag en lekker in de zon aan de picknickbank ontbeten. In de distel vlakbij kwam een puttertje ons gezelschap houden. Het is maar 25 km naar Christchurch centrum dus staan we om 10.30 uur in de stad. Parkeren, fietsen eraf en op de fiets de stad verkennen. We staan vlakbij het catherdral square. En het is ongeveer het centrum van de aardbeving geweest. Overal om je heen grote legen open plekken. Veel is al gesloopt en afgevoerd, maar nog niet veel wederopbouw. Ook bij de cathedraal zijn grote hekken gezet. De bisschop wil het gebouw laten slopen, maar daar is veel protest tegen. Het is vreemd om in zo'n stad rond te lopen en te beseffen dat het in enkele minuten zo verwoest is. Bij de botanic gardens is de tijdelijke i-site, een kaartje van de stad gehaald en een hotel voor morgenavond besproken. Omdat we vroeg vliegen woensdag en het inleveren van de camper wel wat tijd kost hebben we besloten om de laatste nacht in een hotel te slapen en de camper dus dinsdag al in te leveren. Dan op zoek naar een goeie koffie (en meestal ook een wc). De tuinen zijn erg mooi en ook een kleine maar zeer gevarieerde groententuin nodigt uit om van te smullen. We krijgen zin om weer in onze eigen tuin te wroeten. Verder de stad door en bij het  re-start winkelcentrum een lekker stuk pizza gegeten. De ronde brengt ons verder bij het monument voor alle slachtoffers van de aardbeving en de kartonnen kathedraal. Ook het interieur is veel van karton en multiplex gemaakt. Maar toch is het een echte kerk in gevoel en beleving. Bijzondere plekken in de stad die op elk hun eigen wijze bijdrage aan de verwerking van het drama. Als we weer bij de camper staan hebben we vooral het centrum van de stad gezien en veel van de schade van de aardbeving. In de stad zelf is geen free campground, en als we de reactie lezen op de betaalde campgrounds is het veel geld voor slechte kwaliteit. Daarom maar weer even 30 km rijden naar een free campground Coe's Ford. Naar een klein riviertje op een veldje met net een nieuw toiletgebouw. Prima plek voor onze laatste nacht.
Wijntje, nootje en boekie in de zon en genieten van onze laatste kampeeravond.
Een lekkere lamssteak en bietjes van de boerenmarkt zijn ons laatste camper maal en omdat het bewolkt wordt eten we binnen. Kopje koffie en kaartje leggen en dan onze laatste nacht in de bus.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl